Krvácení dásní může být jen začátek. Co je příčinou parodontózy a jak se léčí?

Malým dětem se již odmala vštěpuje, že pravidelné čištění zubů vyžene z úst červíky a zabrání vzniku kazu. Jenže zanedbaná ústní hygiena znamená v dospělosti mnohem víc než jen zvýšenou kazivost zubů. Krvácení dásní, zápach z úst i obnažené zubní krčky, to vše směřuje ke strašákovi jménem parodontóza. Jak se onemocnění projevuje a v čem spočívá parodontická léčba?

Vzpomínáte si na onu reklamu na zubní pastu, apelující, že krev v umyvadle při čištění zubů je závažným problémem? Ačkoliv televizní spot sklízel různorodé ohlasy, hlavní myšlenka zůstává pravdivá: zdravé dásně nekrvácí. Právě zanícené dásně jsou jedním z prvních projevů onemocnění parodontu, tzv. parodontózy.

Parodontitida se však rozvíjí postupně a dlouhou dobu se drží ve fázi chronického zánětu dásní. Pokud se zánět ponechá náhodě, přichází to, čeho se každý obává: zuby se začnou uvolňovat.

Znovu zdravé zuby i dásně

Komplexní léčba

Po důkladném parodontologickém vyšetření

Bezbolestný zákrok

V lokální anestezii nic neucítíte

Vysoká úspěšnost léčby

Díky moderním technologiím a vybavení

Co je a jak vzniká parodontóza?

Parodontóza nebo také parodentóza je infekční onemocnění, které napadá kost, dásně a celkově okolí zubu. Měkké i tvrdé tkáně, krčky zubů, zkrátka to, co zub drží na svém místě. Na parodont a jeho zdraví má vliv především to, jak dobře o své zuby pečujete.

Čistit si zuby 2× denně tvoří naprostý základ, ovšem i to může být leckdy málo. Zubní plak se totiž usazuje nejen na povrchu zubů, ale i v mezizubních prostorách a na hůře dosažitelných místech. Nejen v tomto ohledu hraje pravidelná návštěva dentální hygieny důležitou roli.

‚‚Plak je živnou půdou pro bakterie – jakmile se v ústech přemnoží, připraví perfektní podmínky pro vznik zánětu.‘‘

MDDr. Lenka Dvořáčková

Nejčastější příčiny parodontózy

Kromě nedostatečné ústní hygieny včetně špatné techniky čištění zubů může být příčinou parodontózy také:

V prvotní fázi se onemocnění projevuje velmi nenápadně, a to především zvýšenou citlivostí zubů při žvýkání i čištění, oteklými dásněmi či zápachem z úst. Čím dříve se lehčí forma zánětu, tzv. gingvitida, podchytí, tím lépe. V tomto případě to znamená věnovat maximální pozornost dokonalé ústní hygieně a nebát se konzultovat obtíže s lékařem, který určí závažnost situace a doporučí vhodnou léčbu.

Kdy je nejvyšší čas obrátit se na stomatologa?

Léčbě vždy předchází konzultace a parodontické vyšetření

Parodontální léčbě vždy začíná stomatologickým vyšetřením, kdy zubař nejprve posoudí stav dásní, a odebere potřebné vzorky, které určí závažnost parodontální infekce. Teprve na základě výsledků vyšetření lékař doporučí vhodnou léčbu a další postup.

Jak probíhá léčba parodontózy v RP CLINIC?

Parodontální léčba je komplexní a její průběh se odvíjí od intenzity a fáze onemocnění. Zpravidla však zahrnuje preventivní hygienická opatření a konzervativní léčbu, vždy s cílem zachovat chrup v co nejlepším stavu a zabránit zhoršování nemoci. Lékař vám může doporučit také chirurgický zákrok, aby došlo k co nejmenšímu poškození okolí zubu a dásní.

• ikona značící leštění zubu a čistotu

1. Hygienická fáze léčby
    Hygienická fáze je základem celé léčby. Začíná odstraněním zubního plaku a kamene, dále pokračuje stomatologickým vyšetřením a ošetřením stávajících zubů. Zuby, které vykazují velké známky poškození a není možné je zachovat, musí zubař odstranit.

• ikona značící laser

2. Konzervativní léčba parodontu
    Konzervativní léčba spočívá v nechirugickém ošetření kořene a zubu pod dásní. Ošetření všech zubů se provádí během dvou návštěv, a sice v lokální anestezii. K ošetření tkání používáme moderní zubařský laser, který je šetrnější a zkracuje dobu hojení. Infekci odstraní velmi účinně, čímž sníží potřebu chirugického zásahu.

• symbol anestezie umrtvení a injekce

3. Chirurgický zákrok
    Jestliže konzervativní léčba nestačí, chirurgický zákrok je nevyhnutelný. Zubař při něm ošetří kostní tkáň poškozenou zánětem, čímž se eliminují parodontální defekty a obnoví se poškozená tkáň. Veškeré zákroky probíhají v lokální anestezii a jsou tedy bezbolestné.

I návštěva zubaře může být příjemná

Věděli jste, že 8 % lidí trpí intenzivní úzkostí ze zubařského křesla? U některých z nich jsou pocity nevolnosti tak silné, že k zubaři raději vůbec nechodí. Na naší klinice vám rádi ukážeme, že ošetření zubů nemusí bolet a že profesionalita může jít ruku v ruce s empatií a lidským přístupem.

Ošetření nejmodernějšími přístroji

Naše klinika disponuje nejmodernějším technickým vybavením, které výrazně ovlivňuje vysokou úspěšnost léčby a zákroků. Lékař při ošetření využívá moderní operační mikroskop, nejlepší své kategorie, díky kterému zachytí každý detail, jenž je pouhým okem nepostřehnutelný.

Prohloubení vestibula

Pokud nosíte protézy a trápí vás pokročilé stádium parodontózy, lékař může navrhnout takzvané prohloubení vestibula. Jedná se o chirurgický zákrok zaměřený na zvětšení prostoru v oblasti dásně, což může být užitečné při léčbě parodontózy nebo pro lepší uchycení zubních náhrad. Umožňuje lepší adaptaci a stabilitu protéz tím, že zvyšuje množství dostupné kostní tkáně, na které může protéza lépe držet.

Ošetření chrupu u nás provádí pouze špičkoví odborníci v oblasti zubní medicíny, jsou tedy naprosto bezpečná a účinná. Využíváme moderní technologie a nejnovější postupy. Naši zubaři patří ve svých specializacích mezi špičky oboru a nejen že se neustále vzdělávají v ČR i zahraničí, ale učí se od nich i konkurence.

Parodontologické vyšetření a sestavení léčebného plánu

4.950 Kč

Co vás může zajímat...

Jaké jsou nejčastější příznaky parodontózy?

V prvotní fázi se onemocnění projevuje zvýšenou citlivostí dásní či zápachem z úst. Poté se přidává pravidelné krvácení dásní a při zasažení zubní kosti hrozí ztráta zubu.

Kdy je nejvyšší čas obrátit se na stomatologa?

Ve chvíli, kdy zpozorujete některý z příznaků, s návštěvou zubní kliniky neotálejte. Jestliže se parodontóza podchytí včas, nemusíte o zub přijít.

Jak probíhá léčba parodontózy?

Průběh léčby určí lékař na základě stomatologického vyšetření. Jejím základem je nastolení perfektní ústní hygieny, která spočívá v odstranění zubního plaku, kamene a ošetření stávajících zubů.

Je ošetření bolestivé?

Zákrok vždy probíhá pod lokální anestezií, kterou lékař šetrně aplikuje na ošetřované místo a tím ho znecitliví. Není se tedy čeho obávat.